Παρασκευή 10 Ιανουαρίου 2014

H ανορεξία ως πρότυπο...

Κ. Γ. Παπαδημητρακόπουλος


Τελευταα γίνεται πολ συζήτηση γι τς ποκαλούμενες «διατροφικς διαταραχές», πο δν εναι λλες π τν νευρικ νορεξία κα τ βουλιμία, ο ποες χουν μεγάλη κταση στος νέους κα διαίτερα στος φήβους.

 νευρικ νορεξία πλήττει πολ πι συχν τ κορίτσια π’ τι τ γόρια κα μφανίζεται κόμη κα στν λικία τν 12 τν, εναι σοβαρότερη ς πάθηση π τν βουλιμία κι χει τ μεγαλύτερο ποσοστθνησιμότητας (20%)!

Τ κακ εναι τι  νευρικ νορεξία ξελίσσεται πλέον σ κίνημα, μ χαρακτήρα κόμη κα δεολογικό, μ καταστρεπτικς συνέπειες στ νέα γενιά. Ο νορεκτικο φθάνουν ν καταδικάζουν τν αυτό τους σσυνειδητ ατοκαταστροφ δι τς σιτίας,  ποία νέχει ποσυνείδητη πιθυμία θανάτου, πως ναφέρουν ο εδικοί!


ξίζει ν τ δομε… Περ τίνος κριβς πρόκειται; ν κα πολλο εναι ο παράγοντες πο θεωρονται πεύθυνοι γι τ γέννηση κα τ συντήρηση ατν τν διαταραχν, τελευταα χει γίνει σαφς πς πρόκειται γι «πολιτισμικς διαταραχές», πως ποκαλονται.

Ατ σημαίνει πς γεννιονται κα συντηρονται π’ τ πρότυπα μορφις, πο προβάλλει  κοινωνία μας. Τ πρόβλημα ατ παρατηρεται στς δυτικς κοινωνίες. Μάλιστα παιδι π χρες τς σίας, πομετανάστευσαν στν γγλία, νέπτυξαν τς διαταραχς ατς μέσως μόλις ρθαν σ παφ μ τς νέες ξίες μορφις!

Τ συμπτώματα τς νευρικς, εδικά, νορεξίας εναι τι ατς πο πάσχει π’ ατν… – δν εναι κανοποιημένος π’ τ σμα του – ρνεται ν διατηρήσει τ σωματικό του βάρος στ πίπεδα το κατώτερου φυσιολογικο – βιώνει ντονα τν φόβο ν μ τ αξήσει κα προσαρμόζει λη τ ζω του γύρω π’ ατ – πιστεύει τι τ βάρος του εναι μεγαλύτερο το φυσιολογικο – χει μμον στ πρότυπα μορφις – διαθέτει χαμηλ ατοεκτίμηση κ.λπ.

Στ Γαλλία ψηφίστηκε νόμος γι τν πιβολ αστηρν ποινν γι τος πευθύνους διευθύνσεων το Internetλλ κα κδόσεων, πο κφράζουν θέσεις πρ τς νευρικς νορεξίας  δίνουν δηγίεςνθαρρύνοντας τς νεαρς κοπέλλες, λλ κόμη κα νήλικα κορίτσια, ν ποβάλλονται σ ξαντλητικς δίαιτες.

Μάλιστα χουν καταγραφε κάπου 400 λεκτρονικς διευθύνσεις το διαδικτύου, ο ποες προωθον μ τ ψευδώνυμα «ana» κα «mia» τν νορεξία, λλ κα τν βουλιμία! Χαρακτηριστικ εναι  περίπτωση γαλλικν μπλγκ μ τίτλο… [σημ.: Τα ονόματα αφαιρέθηκαν από την ιστοσελίδα μας για ευνόητους λόγους], πο νθαρρύνουν τ κορίτσια ν ρνονται τ φαγητ κα ν παίρνουν καθαρτικά, στε ν κάνουν τ σμα τους ν μοιάζει μ ατ τν προτύπων τους, δήλ. τς Νικλ Ρίτσι κα τς Βικτόρια Μπέκαμ!

 πουργς γείας τς Γαλλίας Ροζελν Μπασλ επε: «χουμε παρατηρήσει τι τ περιβάλλον πο δημιουργεται στν κοινωνία π τ ΜΜΕ μοιάζει ν ενοε τν ναγκαιότητα διαταραγμένων συμπεριφορν ποσιτισμο κα γι’ ατ πιστεύω τι εναι παραίτητο ν δράσουμε».


Τ κίνημα τν… «pro-ana»!

 λέξη «pro-ana» προέρχεται π’ τ «promote» κα τ «anorexia» κα σημαίνει «προωθ» τν «νορεξία»! Πίσω τους πάρχει νας λόκληρος κόσμος, να πρωτότυπο κίνημα, θ λέγαμε φοβερ κα παίσιο! πρώτη «ασθηση», πο μπορε ν χει κανες γι’ ατό, εναι τ διαδίκτυο!

Γιατί τ κίνημα ατ οσιαστικ εναι κίνημα μέσ το διαδικτύου, τ ποο τ διαμορφώνει, τ προβάλλει κα τ πιβάλλει!

ς σημειωθε τι ο σχετικς στοσελίδες αξάνουν ραγδαα μ διάφορους τίτλους κα νόματα. τσι, ν ο στοσελίδες ατς τ 2003 ταν μόλις 6.500 τ 2010 φθασαν τ 2.600.000! Πολλς π’ ατς χουν πλέον καταργηθεμως κάθε λεπτ δημιουργονται νέες.

ξίζει ν σημειωθε κόμη πς λες τους χουν μία διάζουσα μοιότητα κα κάποια κοιν χαρακτηριστικά. Τ κίνημα ατ χει τν νορεξία ς πρότυπο ζως κα ς δεολογία κόμη! Μάλιστα χρησιμοποιον κα τν ρολογία «Thinspiration », πο προέρχεται π’ τς λέξεις «thin» κα «inspiration» πο ρμηνεύονται ς κενον πο «μπνέεται» π’ τ «δύνατο»!

κε πο στοχεύει τ κίνημα ατ εναι ν προάγει τν νορεξία χι μόνο στ πίπεδο τς σίτισης, λλ κα σ’ λόκληρη τ ζω τν μελν του,  ποία πρέπει ν χαρακτηρίζεται π τν μέχρι θανάτου ατοέλεγχο, τν ατοσυγκράτηση κα τν τελειότητα!

Δηλαδ ξεκιν π’ τ διατροφ κα λοκληρώνεται στν τρόπο πο τ τομο σκέφτεται, νοιώθει κα λληλεπιδρ μ λλα τομα!

Γράφει  φημ. «Καθημερινή»: «Στς σελίδες ατές,  διατροφικ διαταραχ «μεταμορφώνεται» σ ναλλακτικ –κα κρως πικίνδυνο– τρόπο ζως, σ πρότυπο(;) μορφις, σ κοιν σημεο ναφορς νέων π’λο τν κόσμο». κε δ κυκλοφορον κατομμύρια φωτογραφίες μ κοκκαλιάρηδες νθρώπους τ ποα, ντ ν εναι πρότυπα πρς ποφυγή, εναι δυστυχς πρότυπα μορφις, δύναμης, πιτυχίας κα ζως!

Γι’ ατος  νορεξία εναι  πόλυτη μορφιά,  τελειότητα,  γνότητα,  δύναμη,  πίστη, τ δανικό,  φοσίωση,  γάπη κα τ μσος μαζί! Ο «πιστο» νορεκτικο τ υοθετον κα τ κολουθον ατπολύτως κι χουν ς μοναδικ προορισμ ν πιτύχουν τ «τέλειο», πο εναι ατ τ ποστεωμένο νορεκτικ σμα!

πιπλέον, πως γράφει «Τ Βμα», « “ana” (=νορεξία) παρουσιάζεται αστηρ κα παιτητική, ζητώντας π’ τος πιστος ν ζον βάσει τν κανόνων της.

Γι παράδειγμα, σ μία σελίδα μιλάει  θε “Ana”: Εμαι κε ταν ξυπνς τ πρω κα τρέχεις στ ζυγαριά, ταν δν θέλεις ν φς μπουκιά… Εμαι χθρς κα φίλη σου… Προσεύχεσαι σ’ μένα ν ρίξω τβάρος σου… Θέλω ν μ κρύβεις π’ τν κόσμο, ν μ μάθει κανες τίποτε …παρουσιάσου σωστ στν κόσμο, στήσου σια, ρούφα πι ατ τν κοιλιά, παλιοαγελάδα! Μ ηδιάζεις! ν τολμήσεις κα φς, θ σναγκάσω ν πέσεις πάνω π’ τν τουαλέτα, ν πιέσεις τ δάχτυλα στν λαιμό σου κα ν ξερνς σπου ν φτύνεις αμα! πάκουσε! Εσαι δική μου! Μο νήκεις!».

Εναι πολ χαρακτηριστικ δ τ γεγονός, πς στς στοσελίδες ατς συναντνται ο ν τν κόσμο νορεκτικοί, ο ποοι δίνουν κουράγιο  νας στν λλο, δν παραδέχονται μ τίποτα πς εναι ψυχικσθενες, ρνονται πεισματικ τν ρο «διαταραχή», εναι περήφανοι γι τν πιλογή τους πο τν θεωρον μάλιστα κα δρόμο γι τν τελειότητα, κα καταδικάζουν τν κοινωνία πο τος πορρίπτει, κα γενικπροσπαθον ν διατηρήσουν λοι μαζ ζωνταν κα μ πολ καμάρι τν κόσμο τους!1

Γράφει γι παράδειγμα μία τέτοια νορεκτική: «Ασθάνομαι τόσο περήφανη, πο βρίσκομαι μαζί σας, μαζ στν γώνα μας, μαζ στ ζω κα στν θάνατο, στ καλ κα στ κακά.  Αna μ κρατάει στ χέρια της μ γάπη κα μο ψιθυρίζει τι λα θ πνε καλά.

τι δ κανες δν θ μ πειράξει. δ εναι  κόσμος μου. δ θέλω ν εμαι. Μαζί σας, δέλφια μου»! Γράφει κα μία λλη νορεκτική: «δ κα τρες μέρες παψα ν τρώω. Δν χω δύναμη ν κινηθ. Κοιτάζω ξω π τ παράθυρο δίχως ν βλέπω. Νιώθω τν χρόνο ν κυλάει ργά.  πόνος μου ξίζει... εναι  σωτηρία μου»!


Οἱ ἀντιλήψεις τῶν ἀνορεκτικῶν

Χωρς τν νορεξία ασθάνονται μηδαμινοί, να «τίποτε»! Περιγράφουν τν αυτό τους ς κεν χωρς τν «Ana», τιποτένιο! Μ τν «Ana» μως, εναι σημαντικοί, χουν ταυτότητα, πάρχουν κα ζον! Τί φοβερό! Τί διαβολικό! Κι κενο τ «Ana» τ γράφουν πάντα μ κεφαλαο, τ ποκαλον θεά, δέχονται τς ποιες προσταγς ς ατς τς θες, στν ποία πόλυτα πακούουν! Θεέ μου! Μέλη το ν λόγ«κινήματος» εναι φηβες κοπέλλες  κα νεαρς γυνακες δυτικν χωρν, πο πάσχουν π νορεξία, πο δημιουργον μία τυπη στόσο δ συμπαγ κλειστ κοινότητα!

Στς σχετικς στοσελίδες μπορε ν βρε κανες τ πάντα. π διαιτολόγια, θερμιδομετρητς κα φωτογραφίες νορεκτικν μοντέλων, μέχρι ποιήματα κα λλα κείμενα προώθησης τς δεολογίας, λλ κατρόπους ν μείνει κρυφ τ πρόβλημα π’ τν οκογένεια! Στς στοσελίδες ατς δίνουν κουράγιο  νας στν λλο κα ναπαράγουν ντολς-παραινέσεις σν ατές: – «ν δν εσαι δύνατη, εσαι χοντρή»! – «Ατπο θέλουν ο γιατρο εναι ν σ κάνουν χοντρ μερικανάκι»! – «Τ ν εσαι δύνατη εναι πι σημαντικ π’ τ ν εσαι γιής»!

λλ’ εναι πολ σημαντικ ατ πο γράφει  φημερίδα «Τ Βμα». ς τ προσέξουμε: «Διαβάζοντας συζητήσεις μεταξ τν μελν, τ κείμενα πο παρουσιάζουν, τ ποιήματα, τ τραγούδια κα λλα, εναι εκολο γι κάποιον ν διακρίνει τ δυστυχία, τ μοναξιά, τν πελπισία, λλ κα τν κοινωνικ ποκλεισμ, πο ντιμετωπίζουν, καθς κα τν κριτικ πο τος σκεται π γνωστος κα γνώστους γι τν “ρρωστη”, πως λένε μφάνισή τους».
 Καθηγητς Ψυχιατρικς στ Πανεπιστήμιο θηνν κ. Γ. Χριστοδούλου, μ φορμ τν θάνατο 20χρονης φοιτήτριας, πο πασχε π χρόνια νορεξία, δήλωσε: «Δν πρόκειται γι νορεξία μ τν ννοια τςπουσίας ρεξης. Τ τομο συνειδητ δν καταναλώνει τροφς, πο χουν πολλς θερμίδες, ν ν συμβε ατό, τς ποβάλλει... προκαλώντας μετό. Συχνά,  νορεξία εναι σοδύναμο τς κατάθλιψης.  κοπέλλα καταδικάζει τν αυτό της σ ατοκαταστροφ δι τς σιτίας,  ποία νέχει ποσυνείδητη πιθυμία θανάτου»!

Στ Γαλλία βουλευτς υοθέτησαν τν ποιν τν δύο χρόνων φυλάκισης γι σους προωθον τ «πιστεύω» τν στοσελίδων ατν, ν  πουργς γείας Ροζελν Μπασλ νέφερε τι «τ μηνύματα ποστέλνονται μέσ τν στοσελίδων ατν εναι μηνύματα θανάτου.  χώρα μας θ πρέπει ν χει τ δυνατότητα ν τ στιγματίσει κα ν καταδικάσει ατος πο κρύβονται πίσω π’ ατές».

Κα ν σκεφθε κανες τι ο στοσελίδες ατς, πο τροφοδοτον τ ν λόγ κίνημα εκολα μπορον ν ντοπιστον π’ τ παιδι κα τος φήβους μ γνωστς τς συνέπειες. Ο νορεκτικο βέβαιαποστηρίζουν πς δν ποτελον κίνδυνο γι τν κοινωνία κα τος πισκέπτες τους στ διαδίκτυο! Κα τί μ ατό; Ατο δν παραδέχονται κν πς πάσχουν π κάτι, οτε κα τι κάνουν λάθος σ κάτι καρνονται κάθε βοήθεια… «ν δεχθομε τι τ περιεχόμενο τν στοσελίδων “pro-ana” εναι ρρωστημένο, παρανοϊκ κα προωθε “πιστεύω” κα πρότυπα, τ ποα θ πρεπε ν καταπολεμηθον, τί κάνουμε ς κοινωνία, γι ν σταματήσουμε να τέτοιο κίνημα;», ναρωτήθηκε δημοσιογράφος. Κι μως! πως γραψε  φημ. «Καθημερινή», «σύμφωνα μ τος εδικούς, τ “πετσ κα κόκκαλο” μοντέλα, πο χουν κατακτήσει τς διεθνες πασαρέλες μετατρέπονται σ πρότυπα ασθητικς γι τς νεαρς κοπέλλες, ο ποες βάζουν σ κίνδυνο τν γεία τους, προκειμένου ν ποκτήσουν νάλογη σιλουέτα.  ρόλος, ξ λλου, τν φωτογραφιν στς σελίδες το διαδικτύου εναι κριβς ατός: Ν μπνεύσουν τς κοπέλλες, προκειμένου ν συνεχίσουν τό... ατοκαταστροφικ ργο τους». ξάλλου τ μυστικ το «καλο νορεξικο», εναι ατκριβς: – «Κρέμασε στος τοίχους το δωματίου σου φωτογραφίες δύνατων μοντέλων κα προσπάθησε ν γίνεις σν κι ατές»! – «ντ ν γοράζεις φαγητό, γόρασε λουλούδια. Τ φα εναι καταθλιπτικό, ν τλουλούδια σ κάνουν χαρούμενο»! – «Κάνε κάτι στε ν ασθανθες ναγούλα, μετ δν θ θς ν φς»!

Στν στοσελίδα το «Σωματείου τν ργαζομένων στ κέντρα πρόληψης», μ τίτλο «Pro-Ana, Μία περιήγηση στν στότοπο τς ψυχογενος νορεξίας», διαβάζουμε τοτο τν τόσο σημαντικ προβληματισμό: «Τί εναι τελικ τ pro ana; Μία συνεύρεση τόμων μ νορεξία, πο προσπαθον ν κλογικεύσουν κα ν νομιμοποιήσουν τς δυσκολίες τους  να κίνημα χειραγώγησης μ βαθύτερους σκοπος κα ατια; πάρχει,ραγε, κάποιος φορέας  πρόσωπο ξουσίας πού κινε τ νήματα πρς συγκεκριμένες κατευθύνσεις, κμεταλλευόμενος τν εαλωτότητα τν συγκεκριμένων μελν; Πρόκειται, δηλαδή, γι θύματα κα φερόμενους δράστες; Δράστες πού ενοονται π τν πάρχουσα κοινωνικ τάξη πραγμάτων, γι ν πετύχουν λανθάνοντα διοτελ συμφέροντα;  μήπως πρόκειται γι μία κραυγ βοήθειας τν τόμων μ νορεξία, τ ποαπιθυμον ν στηρίξουν μία πιλογή, να στόχο κα μία νέα κατεύθυνση ζως  ν πετύχουν μ να διαστρεβλωμένο τρόπο μία ναδιάρθρωση κα καινούργια ργάνωση τς κοινωνίας;». Λοιπόν, ς μς προβληματίσειλους ατ τ τόσο καίριο ρώτημα…

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου