Τετάρτη 22 Ιανουαρίου 2014

Η ψευδής διαφάνεια

Ὑπάρχει μιὰ ὁρισμένη διαφάνεια ποὺ δὲν παραπληροφορεῖ, ἁπλῶς, ἀλλὰ κατὰ κανόνα εὐτελίζει − ὅταν δὲν ἐξευτελίζει. Πρόκειται γιὰ τὴ θεληματικὴ «αὐτοδιαφανοποίηση» μὲ τὶς δημόσιες ἐκμυστηρεύσεις, ὅπου ὅλα τὰ ἐν οἴκῳ ἐκτίθενται ἐν δήμῳ, ἐπωνύμως κι αὐτοπροσώπως, περιλαμβάνοντας καθ’ ὁδὸν καὶ ἄλλα πρόσωπα, ἀμέτοχα κι ἀνυποψίαστα, πρὸς μεγάλη τέρψη τοῦ φιλοθεάμονος κοινοῦ. Στὴν ἐμπορεύσιμη αὐτή «διαφάνεια» ὑπάγονται χονδρικῶς δύο κατηγορίες ψυχικοῦ ἐκθεατρισμοῦ: οἱ αὐτάρεσκες ἐκμυστηρεύσεις μὲ χαρακτήρα εὐτελιστικό, καὶ οἱ δραματικὲς ἐξομολογήσεις πασχόντων ἀτόμων μὲ χαρακτήρα αὐτοεξευτελιστικό. 


 πρώτη περιλαμβάνει τς κμυστηρεύσεις (κυρίως σ περιοδικ κα κιτσοχλιδάτες κπομπς λαϊφστάιλκθειαζόμενων – κα ατοεκθεσιαζόμενων τόμων πο θέτουν ποψηφιότητα πωνυμίας· ναρκισσευόμενων λαφροαστέρων ες ναζήτηση μεγαλύτερης πιφανείας δι τς μφανείας·  μετόχων σ ριάλιτι τηλεπαιχνίδια τύπου Μεγάλου δελφο κ.λπ., ες ναζήτηση χρηματικο πάθλου κι φαλτηρίουφήμης· ετε πλς σων διεκδικον πως λεγε  ντυ Γουόρχολ τ δεκαπεντάλεπτο τς τηλεοπτικς διασημότητος πο κάθε νθρωπος δικαιοται γι μία τουλάχιστον φορ στ ζωή του.

κενο πο κπλήσσει εναι  ατάρεσκη εκολία μ τν ποία κτίθενται σ κοιν θέα – κα σκηνοθετονται σ θέαμα – ο πόρρητες κ πρώτης ψεως ψυχικς στιγμέςΑτ δείχνει τν νάγκη το φαίνεσθαικα τς πιδοκιμασίας π τος λλουςλλ κα κάτι λλοπς  κμυστήρευση νεβαίνει εκολα στν πιφάνεια γιατ δν ρχεται π μεγάλο βάθοςπιθανώτατα διότι δν πάρχει κα τέτοιο βάθος.

κενο πο κτίθεται εναι κάποια παρασκήνια σως το αυτο χι μως βαθύτερες σοχέςδηλες κα μ νιχνεύσιμες σ μι ρηχ νδοχώραπ’ που φαίνεται πς πουσιάζει  πολύτιμη κείνη μυχιότης ποεναι βιώσιμη μόνο στ πλαίσιο μις πόλυτης προσωπικς σχέσηςπου τ πρόσωπα εναι χωρς σοδύναμο τ να γι τ λλοκι που ατ  σχέση χοντας βάθος σωτερικ καλλιεργε κριβς κι ατν τμυχιότητατν οκεία στν καθένα σωτερικότητα κι εαισθησίατανμωςστ σύγχρονη συνθήκη το γενικευμένου καταναλωτικο θους κα τς γοραίας λογικςτ τομα παγιδεύονται στν πιφάνεια τοαυτο τωνποκαθιστώντας στ διάρκεια τ βραχύβια ποικιλίαπου οδν ναλλαξιμώτερον το ναντικατάστατου κα που ο σχέσειςβιωνόμενες ς ντικαταστατς μεταξ τόμων ντικαταστατν,ποβαθμίζονται μοιραατότε τ τελευταα εκολα βγάζουν τ μέσα πρς τ ξω κριβς γιατ ατ τ μέσα βρίσκεται πολ κοντ στ ξωπότε κι  δημοσιοποίησή του δν κοστίζει πολλ πράγματα διότι κα τδημοσιοποιούμενα δν σημαίνουν πολλ πράγματα.

Δν ποτελον δηλαδὴ βίωμα πολύτιμο καὶ αὐταξιωμένολλ μᾶλλον «μέσον» καὶ «το» αὐτοδιαφημιστικῆς προβολῆς, γι’ αὐτὸ καὶ εὔκολα προσφέρονται στὴν φθαλμολαγνικ βουλιμία τοῦ κοινοῦ,νταλλάσσονταςσὲ θόνες καὶ περίπτερα, τὶς πόρρητες στιγμὲς μὲ φήμερη συνήθως ξοδο π τὴν φάνεια  μὲ μεσα λικ φέλη καὶ προσδοκία κάποιας προοπτικῆς· εἴτε πλς μὲ κανοποίηση αὐτάρεσκωναἰσθημάτωνκαὶ γενικὰ μὲ διεύρυνση κοινωνικῆς πιφανείας χάρη στὴν βανταδόρικη τηλε-μφάνειαπου  σωτερικς κόσμος καθίσταται «διαφανής» κθεσιαζόμενος μὲ μοδάτη πιτήδευσηρχς φυσικὰγενομένης π τὸ πιὸ νδιαφέρον καὶ θελκτήριοσεξουαλικὲς προτιμήσεις καὶ διομορφίες.

τσισο εὔκολα γδύνεται πλέον τὸ σῶμα δημοσίως, γινόμενο μπόρευμα (ς παράσταση πτικ-εἰκονικήστία συστήματος σημείων νέραστου ρωτισμο κι ναμεταδότης λλων μπορευμάτων), λλο τόσοκτίθεται σὲ κοινὴ θέα καὶ ,τι πομένει π μιὰ σωτερικότητα στὴν ποίαν χουν πιπέσει μποροιδιαφημιστὲς καὶ ΜΜΕ, μετατρέποντάς την σὲ σωτερικότητα πικερδήσὲ να κόμα μπόρευμα κοντὰ στὰ λλα,τηλεοπτικὸ καὶ διαδικτυωμένοπότε  τέτοια διαφάνεια  λλ σ’ αὐτὸ τὸ πίπεδο δὲν πάρχει λλη – ναδείχνεται σὲ μείζονα χθρ τῆς σωτερικότητοςτῆς μόνης ντιολισθητικς δυνάμεως πέναντι στὴ φθορά.

 Γιάννης Καλιόρης
(Ἀπὸ τὸ βιβλίο « κοινωνία τῆς ρθοπεταλις», κδρμόςθήνα 2004, σελ. 437-439)
πηγή: http://www.alopsis.gr/

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου