
Τίποτε από αυτά δεν έχει ξεχαστεί στην Πολωνία. Οταν η χώρα έγινε δεκτή στην Ε.Ε., μια διακεκριμένη λογοτεχνική κριτικός έγραψε: «Στην Ευρώπη, ναι, αλλά με τους νεκρούς μας». Εντούτοις, τις θυσίες τους οι Πολωνοί δεν τις έχουν αναγάγει σε νεύρωση και, πολύ περισσότερο, δεν τις έχουν κάνει στοιχείο των διμερών σχέσεών τους με τη Γερμανία, όπως πάμε να κάνουμε εμείς τώρα. Δεν θεωρούν ότι η «λαϊκή εντολή» της δικής τους κυβέρνησης υπερτερεί των λαϊκών εντολών των άλλων ευρωπαϊκών κυβερνήσεων, ούτε ότι η ισοτιμία και η αλληλεγγύη, που εμείς επικαλούμαστε κατά κόρον, δεν συνοδεύονται από ανάλογες υποχρεώσεις. Με λίγα λόγια, οι Πολωνοί δεν είναι εγκλωβισμένοι στη δική μας ανατολίτικη ακινησία του χρόνου και, επίσης, καταλαβαίνουν ότι μετέχουν στην Ευρωπαϊκή Ενωση μαζί με άλλους.
Βέβαια, η μεγάλη διαφορά από εμάς είναι ότι η Πολωνία ήταν και παραμένει βαθύτατα ευρωπαϊκή χώρα ως προς τον πολιτισμό της. Σαράντα τέσσερα χρόνια κομμουνισμού, παρά τις εργώδεις προσπάθειες των Σοβιετικών, δεν κατάφεραν να ξεριζώσουν την αστική της παράδοση και τον ευρωπαϊκό χαρακτήρα της. Ενώ εμείς; Εμείς προβάλουμε τις θυσίες μας στον αγώνα εναντίον του ναζισμού, παραβλέποντας ότι το κόστος του Εμφυλίου ήταν μεγαλύτερο και σε ανθρώπινες ζωές και σε υλικές ζημίες από εκείνο της Κατοχής. Εμείς κυλιόμαστε μέσα στον βλακώδη λυρισμό της ήττας της Αριστεράς, της χαμένης Ανοιξης και της συναφούς μπουρδολογίας, ενώ κανονικά θα έπρεπε να είχαμε την προτομή του στρατηγού Σκόμπυ στην πλατεία Συντάγματος.
ΥΓ. Για όσους ενδιαφέρονται, τα στοιχεία είναι από το «Bloodlands» του Τίμοθι Σνάιντερ. Πρόκειται για ένα από τα σημαντικότερα βιβλία σχετικά με την εξόντωση 14.000.000 ανθρώπων σε διάστημα 12 ετών (1933-1945) από χιτλερικούς και σταλινικούς, μόνον στην ανατολική Ευρώπη.
Τι θέλει επιτέλους;
Δεν υπάρχει περίπτωση να γλιτώσουμε από αυτόν. Το κακορίζικο επανήλθε και παρουσίασε χθες τις θέσεις του για τη διαπραγμάτευση, οι οποίες συνοψίζονται στα εξής τέσσερα σημεία: αναδιάρθρωση χρέους (κούρεμα κοινώς), μείωση του ύψους του πρωτογενούς πλεονάσματος, αντικατάσταση της λιτότητας με ανάπτυξη (δηλαδή, ρίξτε χρήμα στην πηγάδα...), μεταρρυθμίσεις για την κατάργηση του πελατειακού κράτους και, τέλος, δημοψήφισμα.
Τα ερωτήματα που γεννώνται είναι πολλά. Ας πούμε, αφού τόσο απεχθάνεται το πελατειακό κράτος (αυτό που ο μπαμπάς του το πήρε ως μικρή βιοτεχνία και το εξέλιξε σε μεγάλη βιομηχανία), γιατί δεν ξεκίνησε την καταπολέμησή του, τότε που μπορούσε, από τους γύρω του, π.χ. τον Πετσάλνικο; Ομως το βασικό ερώτημα είναι γιατί δεν πάει κατευθείαν στον ΣΥΡΙΖΑ (Τ-Λ), αφού ταυτίζεται με τις θέσεις της κυβέρνησης; Εκεί θα βρει, άλλωστε, και την παλιοπαρέα: Ελενα, Λούκα, Βαρούφα, Κοτζιά και τα άλλα τα παιδιά...
Έντυπη
πηγή: http://www.kathimerini.gr/
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου