Παρασκευή 7 Νοεμβρίου 2014

7 Νοεμβρίου 1867 - Η Μαρία Κιουρί

Κορίτσι με καταπληκτική μνήμη, η Μαρία Σκλοντόβσκα γεννήθηκε στην κατεχόμενη από τους Ρώσους Βαρσοβία, στις 7 Νοεμβρίου 1867. Στα 18, δούλευε παιδαγωγός. Αφιερώθηκε στη μελέτη της φυσικής, ενώ παράλληλα δίδασκε σε εκτός νόμου κρυφό σχολειό για εργαζόμενες Πολωνέζες. Στα 24 της, βρισκόταν στο Παρίσι, φοιτήτρια της Σορβόννης. Ζούσε σε μια σοφίτα με μόνη τροφή ψωμί, βούτυρο και τσάι. Στα 27, δίδασκε φυσικομαθηματικά και γνωρίστηκε με τον Πέτρο Κιουρί. Παντρεύτηκαν τον επόμενο χρόνο (1895). Η συνεργασία τους εξελίχθηκε σε εποποιία. Το 1898, ανακάλυψαν τα στοιχεία «πολώνιο» και «ράδιο». Στα 1903, μοιράστηκαν το βραβείο Νόμπελ. Διέθεσαν τα χρήματα για τη δημιουργία σύγχρονου εργαστηρίου. Ο Πέτρος δεν πρόλαβε να το χαρεί, καθώς τσαλαπατήθηκε από το άλογο μιας άμαξας (1906). Η Μαρία (Κιουρί πια) συνέχισε τα πειράματα. Έγινε καθηγήτρια στη Σορβόννη και, για τις έρευνές της σε θέματα ραδιενέργειας, τιμήθηκε με δεύτερο νόμπελ χημείας (1911). Την ίδια χρονιά, προτάθηκε για την έδρα φυσικής στη Γαλλική Ακαδημία. Θα ήταν η πρώτη γυναίκα που θα περνούσε τις πύλες της. Δεν ευτύχησε. Οι ακαδημαϊκοί θεώρησαν τολμηρό να εκλέξουν γυναίκα και προτίμησαν τον εξίσου διάσημο Αντώνιο Καίσαρα Μπεκερέλ. Η Μαρία πέθανε το 1934 και δεν ευτύχησε να δει την κόρη της, Ειρήνη, και τον Γάλλο γαμπρό της, Φρειδερίκο Ζολιό, να τιμούνται με το τρίτο στην οικογένεια βραβείο νόμπελ για τις έρευνές τους σε θέματα ραδιενέργειας (1935).

Καλημέρα...η ομπρέλα κοντά...!!!

Πέμπτη 6 Νοεμβρίου 2014

Μέτρα για "αδάπανη κάλυψη των κενών" προανήγγειλε ο Ανδρέας Λοβέρδος

Πιθανότατα αύριο Πέμπτη ή εντός των προσεχών ημερών ο Υπουργός Παιδείας θα αναγγείλει τρόπους πλήρωσης των κενών στα σχολεία με τρόπο μάλιστα που δεν θα απαιτεί δαπάνη για το Υπουργείο. Προφανώς σχεδιάζεται κάποια "διαχείριση" του υπάρχοντος μονίμου εκπαιδευτικού προσωπικού, καθώς οι πιστώσεις για πρόσληψη αναπληρωτών έχουν εξαντληθεί. Τις προηγούμενες μέρες είχε ζητηθεί η εκδήλωση ενδιαφέροντος αποσπασμένων σε φορείς εκπαιδευτικών να διδάξουν σε σχολεία. Πιθανόν τώρα να ενεργοποιηθεί και άλλο μέτρο, όπως αυτό των υποχρεωτικών αποσπάσεων πλεοναζόντων εκπαιδευτικών από μία σε άλλη Διεύθυνση Εκπαίδευσης για τις ανάγκες της υπηρεσίας. Σχετικά με το ζήτημα ο Ανδρέας Λοβέρδος δήλωσε στον ANT1: «Παρά τις ελλείψεις και τα κενά που εγώ παραδέχτηκα πρώτος, γιατί άλλοι συνάδελφοι στο παρελθόν προσπαθούσαν να πουν ότι είναι καλά, σας είπα στην αρχή της χρονιάς ότι στόχευσα στην επάρκεια και όχι στην πληρότητα. Δεν έχουμε χρήματα για να επιτύχουμε την πληρότητα, έχουμε και επιγενόμενα κενά και παλεύω μέχρι τις 15 Νοεμβρίου να τα καλύψω.

Τετάρτη 5 Νοεμβρίου 2014

Γραφολογία: η επιστήμη του γραφικού μας χαρακτήρα

Γραφολογία είναι η επιστήμη που έρχεται να απαντήσει σε πολλά ερωτήματα για την ψυχοσύνθεση και το χαρακτήρα του ανθρώπου. Η γραφή δεν είναι μια τυχαία διαδικασία. Για τη Γραφολογία είναι προϊόν εγκεφαλικής λειτουργίας κι έχει μοναδικά χαρακτηριστικά για τον καθένα τα οποία σε συνδυασμό σκιαγραφούν την ψυχοσύνθεση του γράφοντα.

Για το αντικείμενο της Γραφολογίας και τη χρησιμότητά τη στον σύγχρονο άνθρωπο έδωσε αποκλειστική συνέντευξη στην Πεμπτουσία η Γραφολόγος Δρ Όλγα Γαβριηλίδου.

Πεμπτουσία: Τι είναι η Γραφολογία, ποια τα είδη της και ποιο το αντικείμενό της;

Όλγα Γαβριηλίδου: Η Γραφολογία είναι η επιστήμη της ανάλυσης της Γραφής. Διακρίνεται σε Αναλυτική και Δικαστική και είναι ουσιαστικά το αποτέλεσμα εκατοντάδων χρόνων έρευνας, προσεκτικής παρατήρησης και ταξινόμησης χιλιάδων δειγμάτων γραφής. Η Αναλυτική Γραφολογία ερευνά την προσωπικότητα του γράφοντα και ερμηνεύει τον χαρακτήρα του ενώ η Δικαστική γραφολογία ερευνά την γνησιότητα ενός γραφικού χαρακτήρα ή μιας υπογραφής.

Ως επιστήμη η Γραφολογία, τόσο στη Δικαστική όσο και στην Αναλυτική της μορφή, διαθέτει όλες τις επαγωγικές και απαγωγικές συνιστώσες που την καθιστούν αξιόπιστη, αποτελεσματική και διαχρονική.

Κυριακή 2 Νοεμβρίου 2014

2 Νοεμβρίου 1911 - Ο Οδυσσέας Ελύτης

 Στα 1935, ο Οδυσσέας Αλεπουδέλης έκανε την εμφάνισή του στα ελληνικά γράμματα με το ψευδώνυμο «Ελύτης». Στα ποιήματά του κυριαρχούσε ο υπερρεαλισμός (σουρεαλισμός). Καταγόταν από τη Μυτιλήνη αλλά γεννήθηκε στο Ηράκλειο της Κρήτης, στις 2 Νοεμβρίου 1911. Οι τρεις πρώτες του συλλογές («Προσανατολισμοί» 1940, «Ήλιος ο πρώτος» 1943 και «Άσμα ηρωικό και πένθιμο για τον χαμένο ανθυπολοχαγό της Αλβανίας» 1945) εκφράζουν νεανικό σφρίγος και βαθιά αίσθηση της ζωής, με συνεχή παράθεση απροσδόκητων εικόνων και με συναισθηματικά φορτισμένη γλώσσα. Στα 1959, παρουσίασε άλλη όψη: Με την ποιητική του συλλογή «Άξιον Εστί», μπήκε οριστικά στην ωριμότητα, μετουσιώνοντας κι ανανεώνοντας τα στοιχεία της ελληνικής ποιητικής παράδοσης. Ακολούθησαν οι «Έξι και μία τύψεις για τον ουρανό» (1960), «Τα φωτόδεντρα και η δέκατη τέταρτη ομορφιά» (1971), «Ο ήλιος ο ηλιάτορας» (1971), «Το μονόγραμμα» (1972), «Τα ετεροθαλή» (1974), «Μαρία Νεφέλη» (1978) και κάποια δοκίμια. Η φήμη του ξεπέρασε τα ελληνικά σύνορα. Στα 1979, έγινε ο δεύτερος (μετά τον Γιώργο Σεφέρη) Έλληνας ποιητής που τιμήθηκε με το βραβείο νόμπελ για τη λογοτεχνία.

Σάββατο 1 Νοεμβρίου 2014

Η σημασία της αποταμίευσης, μάθημα για τα μικρά παιδιά


Η εξοικονόμηση χρημάτων, αλλά και πόρων γενικότερα, είναι μια πολύ χρήσιμη δεξιότητα ζωής, ειδικά στην σύγχρονη κοινωνικοοικονομική συγκυρία όπου ζούμε. Ενώ σαν δεξιότητα είναι εύκολο να αποκτηθεί, δεν διδάσκεται στα παιδιά μας ούτε στο σχολείο, αλλά τις περισσότερες φορές ούτε και στο σπίτι, γεγονός που στην Ελλάδα μας οδηγεί ολοένα και σε χειρότερες πρακτικές. Στο εξωτερικό, σε πολλές και κυρίως υποανάπτυκτες χώρες, που τα παιδιά δεν έχουν καν χρήματα στα χέρια τους για να διαχειριστούν και να αποταμιεύσουν, μαθαίνουν τέτοιες έννοιες μέσα από προγράμματα κοινωνικής και οικονομικής εκπαίδευσης (πχ πρόγραμμα Aflatoun) που εντάσσονται στο σχολικό τους πρόγραμμα.


Τα παιδιά πρέπει από μικρή ηλικία να μάθουν να είναι υπεύθυνα για τον εαυτό τους και τα πράγματά τους. Κι αυτό όχι μόνο για την αύξηση της αυτονομίας τους, αλλά για να μάθουν ότι αυτό είναι μια μορφή αποταμίευσης, αφού έτσι δεν θα χρειαστεί να σπαταλήσουν άσκοπα πόρους.

Παρασκευή 31 Οκτωβρίου 2014

Καλημέρα...καλό μήνα...


Αριστοτέλης και σύγχρονη Φυσική: Εορτάζοντας την 60ή επέτειο του CERN


Το Διεπιστημονικό Κέντρο Αριστοτελικών Μελετών Α.Π.Θ. μαζί με τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Πυρηνικών Ερευνών CERN συνδιοργανώνουν εορταστικό Συνέδριο με την ευκαιρία της επετείου της συμπλήρωσης 60 ετών από την ίδρυση του CERN. Το θέμα του Συνεδρίου είναι “Αριστοτέλης και σύγχρονη Φυσική”. Το Συνέδριο θα πραγματοποιηθεί στις 30 – 31 Οκτωβρίου 2014, στο Κέντρο Διάδοσης Ερευνητικών Αποτελεσμάτων (ΚΕΔΕΑ) του ΑΠΘ (Αμφιθέατρο 1).


Το Πρόγραμμα του Συνεδρίου έχει ως εξής:

Πέμπτη 30 Oκτωβρίου, 2014

17:00-17:30 Εγγραφές
17:30-20:15 Εναρκτήρια Συνεδρία
Προεδρείο: Δήμητρα Σφενδόνη-Μέντζου, Πρόεδρος του “Διεπιστημονικού
Κέντρου Αριστοτελικών Μελετών & Εμμανουήλ Τσεσμελής, Διευθυντής Διεθνών
Σχέσεων CERN.
17:30-18:00 Χαιρετισμοί-Προσφωνήσεις
18:00-18:15 Δήμητρα Σφενδόνη-Μέντζου

Στη Λαμία η ΚΣΤ΄ Πανορθόδοξη Συνδιάσκεψη για θέματα αιρέσεων και παραθρησκείας


Με απόφαση της Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος και υπό την αιγίδα του Μακαριωτάτου Αρχιεπισκόπου Αθηνών και πάσης Ελλάδος κ. Ιερωνύμου πραγματοποιείται στη Λαμία, με τη φιλοξενία του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Φθιώτιδος κ. Νικολάου,από 3 έως 5 Νοεμβρίου 2014, η «ΚΣΤ΄ Πανορθόδοξη Συνδιάσκεψη Εντεταλμένων Ορθοδόξων Εκκλησιῶν και Ιερών Μητροπόλεων για θέματα αιρέσεων και παραθρησκείας», με θέμα: «Εξωχριστιανικές, αιρετικές και αποκρυφιστικές θεωρήσεις περί του Χριστού». Στη Συνδιάσκεψη συμμετέχουν Εντεταλμένοι Ορθοδόξων Αυτοκεφάλων Εκκλησιών και Μητροπόλεων της Εκκλησίας της Ελλάδος, της Κρήτης και της Δωδεκανήσου. Οι Συνδιασκέψεις αυτές διοργανώνονται από την Εκκλησία της Ελλάδος και έχουν Πανορθόδοξη απήχηση, καθόσον ασχολούνται με τα θέματα της σύγχρονης ποικιλόμορφης πλάνης.

Μετά την τέλεση του Αγιασμού και την προσφώνηση του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Φθιώτιδος κ. Νικολάου, ο Πρόεδρος της Συνοδικής Επιτροπής επί των Αιρέσεων θα απευθύνει χαιρετισμό και θα κηρύξει την έναρξη των εργασιών.