Ετος 1987. Τότε, 37 τολμηροί -για τα εγχώρια φοιτητικά ειωθότα- Ελληνες πήραν το «δισάκι» τους στον ώμο με στόχο να παρακολουθήσουν ένα εξάμηνο σπουδών στο εξωτερικό. Ηταν οι πιονέροι. Σήμερα, μεσήλικοι σχεδόν, νιώθουν απολύτως δικαιωμένοι. Σύμφωνα με μεγάλη έρευνα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής που παρουσιάζει λεπτομερώς η «Κ» (εν Ελλάδι υπεύθυνος φορέας ήταν το Ιδρυμα Κρατικών Υποτροφιών), στην οποία συμμετείχαν περισσότερα από 80.000 άτομα, το πρόγραμμα Erasmus, που αφορά την ανταλλαγή φοιτητών μεταξύ πανεπιστημίων της Ευρώπης και επεκτάθηκε συν τω χρόνω και στην πρακτική επαγγελματική άσκηση στο εξωτερικό, αποδεικνύεται σήμερα ίσως το πιο γόνιμο ευρωπαϊκό «πείραμα».
Οι συμμετέχοντες αναπτύσσουν δεξιότητες που αποτελούν ισχυρή αμυντική γραμμή απέναντι στην ανεργία, ενώ μέσω της (αρχικής) εξάμηνης παραμονής τους στο εξωτερικό διευρύνουν τους πολιτισμικούς τους ορίζοντες, με αποτέλεσμα να ενσαρκώνουν σήμερα το πρότυπο του «Ευρωπαίου πολίτη» που δύναται να ζει και να δουλεύει αποτελεσματικά στο ποικιλόμορφο ευρωπαϊκό περιβάλλον. Υπολογίζεται, μάλιστα, ότι ένα εκατομμύριο παιδιά είναι καρπός «διεθνών» ερώτων, ελέω Erasmus, που προέκυψαν σε κάποιο αμφιθέατρο του εξωτερικού. Συγκεκριμένα, 33% των πάλαι ποτέ «Ερασμιτών» διατηρεί συντροφική σχέση με άτομο άλλης εθνικότητας, ενώ το αντίστοιχο ποσοστό στους πτυχιούχους που δεν μετακινήθηκαν από τη χώρα καταγωγής τους είναι μόλις 13%. Για το 27% μάλιστα η επιλογή του Erasmus τούς σημάδεψε διά βίου, καθώς στο εν λόγω διάστημα συνάντησαν τον σύντροφο της ζωής τους.
Πιο απτά, ωστόσο, είναι τα οφέλη στην επαγγελματική τους ζωή. Οι συμμετέχοντες φοιτητές εμφανίζουν κατά 50% λιγότερες πιθανότητες να γίνουν μακροχρόνια άνεργοι, ενώ πέντε χρόνια μετά την αποφοίτησή τους το ποσοστό ανεργίας τους σε σύγκριση με τους συνομηλίκους τους είναι 23% χαμηλότερο. Η παραμονή τους στο εξωτερικό, η οποία μπορεί να περιλαμβάνει -εκτός από σπουδές- και πρακτική άσκηση σε εταιρείες, τους εξοπλίζει με δεξιότητες, όπως η επίλυση προβλημάτων, η προσαρμοστικότητα, οι οργανωτικές δεξιότητες, και τους οξύνει την περιέργεια. Αυτά τα χαρακτηριστικά αναζητούν και οι εργοδότες. Σε ποσοστό 92% οι εργοδότες δηλώνουν ότι εκτιμούν τις εγκάρσιες ιδιότητες του υποψηφίου (επίλυση κρίσεων, ανεκτικότητα, αυτοπεποίθηση και φιλομάθεια), το 64% θεωρεί τη διεθνή επαγγελματική πείρα εγγύηση για την πρόσληψη ενός πτυχιούχου και σε ποσοστό 64% οι εργοδότες αποκαλύπτουν ότι στους υπαλλήλους με διεθνές υπόβαθρο αναθέτουν τις δυσκολότερες «αποστολές».
Συχνά, οι νέοι φοιτητές που διεκδικούν μια θέση στο πρόγραμμα εισπράττουν κριτική ότι είναι «φυγόπονοι» και ως εκείνοι που «κάνουν κοπάνα και πάνε διακοπές». Η μελέτη, όμως, δείχνει ότι είναι πολύ περισσότερο συνειδητοποιημένοι. Το 85% δηλώνει ότι απώτερος στόχος της απόφασης ήταν να βελτιώσει τις πιθανότητες απασχόλησης στο εξωτερικό. Και η τόλμη τους εντέλει ανταμείβεται, καθώς ένας στους τρεις ασκούμενους δέχεται πρόταση για δουλειά στην εταιρεία της πρακτικής εξάσκησης. Η εργασιακή εμπειρία «ξυπνά» σε πολλούς το επιχειρηματικό δαιμόνιο. Ετσι, ένας στους δέκα ίδρυσε τη δική του εταιρεία, ενώ τρεις στους τέσσερις σκέπτονται σοβαρά το ενδεχόμενο να γίνουν επιχειρηματίες. Παράλληλα, το 40% όσων συμμετείχαν στο Erasmus μετακινήθηκε εν συνεχεία στο εξωτερικό έναντι 23% των «μη κινητικών φοιτητών», ενώ 93% θεωρεί εφικτό το ενδεχόμενο να ζήσει «έξω» έναντι 73% των πτυχιούχων χωρίς εμπειρία Erasmus. Σημειώνεται ότι η συντριπτική πλειονότητα των συμμετεχόντων είναι γυναίκες· ειδικά την ακαδημαϊκή χρονιά 2012-13 αποτελούσαν το 61%.
«Ξεκάθαρο μήνυμα»
«Τα ευρήματα της έρευνας είναι εξαιρετικά σημαντικά, με δεδομένο τα απαράδεκτα υψηλά επίπεδα ανεργίας των νέων στην Ε.Ε.», επισήμανε η επίτροπος για την Εκπαίδευση, την Κουλτούρα, τη Γλωσσομάθεια και τη Νεολαία, Ανδρούλλα Βασιλείου. «Το μήνυμα είναι ξεκάθαρο: αν σπουδάσεις ή κάνεις κατάρτιση στο εξωτερικό, έχεις περισσότερες πιθανότητες να αυξήσεις τις επαγγελματικές σου προοπτικές». Τα νέα είναι ακόμα καλύτερα για τη νέα γενιά, καθώς το Erasmus+, το διευρυμένο πρόγραμμα που εγκαινιάσθηκε το 2014 με προϋπολογισμό 15 δισ. ευρώ, θα παράσχει για τα επόμενα επτά χρόνια υποτροφίες σε 4 εκατ. φοιτητές, μαθητευόμενους και εθελοντές. Δεν είναι, άλλωστε, τυχαίο ότι σε μια εποχή ισχνών αγελάδων το Erasmus αποτελεί ένα από τα ελάχιστα ευρωπαϊκά προγράμματα που ενισχύθηκε κατά 40%.
Από τους 37 Ελληνες του 1987, στους 4.908 του 2013
Εξαιρετικά δημοφιλές αναδεικνύεται το πρόγραμμα Erasmus στην Ελλάδα, καθώς δίνει διέξοδο στο ανήσυχο πνεύμα των φοιτητών, διασφαλίζοντάς τους, μάλιστα, μια μέση μηνιαία χρηματοδότηση 272 ευρώ. Οι πρώτοι 37 Ελληνες που ανταποκρίθηκαν το 1987-88 στην (τότε) πρόκληση έφτασαν τις 4.908 την ακαδημαϊκή χρονιά 2012-13, αριθμός που περιλαμβάνει φοιτητές που μετέβησαν για σπουδές ή πρακτική στο εξωτερικό, αλλά και μέλη του διδακτικού ή διοικητικού προσωπικού και υπαλλήλους επιχειρήσεων, που δίδαξαν ή παρακολούθησαν προγράμματα επιμόρφωσης. Το διάστημα 2007-2013 οι πρώτες επιλογές των Ελλήνων για σπουδές και επιμόρφωση ήταν η Γαλλία, που υποδέχθηκε 2.875 άτομα, η Ισπανία (2.601) και η Γερμανία (2.260). Από την άλλη, για πρακτική άσκηση προτιμήθηκαν η Γερμανία (426), η Ισπανία (388) και το Ηνωμένο Βασίλειο (384).
Η ακαδημαϊκή χρονιά 2012-13 αναδείχθηκε «χρυσή» για το πρόγραμμα, καθώς η συμμετοχή έφτασε τις 270.000 άτομα πανευρωπαϊκά, καταρρίπτοντας κάθε προηγούμενο. Εξαίρεση δεν αποτέλεσε η Ελλάδα, καθώς μόνον
οι φοιτητές που μετέβησαν στο εξωτερικό για σπουδές ήταν 3.324. Η τριάδα των ελληνικών πανεπιστημίων που κατά την περίοδο 2007-2013 «έστειλαν» τους περισσότερους σπουδαστές είναι το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (3.673), το Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών (2.908) και το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών (1.342). Την έτερη δυνατότητα του προγράμματος, της πρακτικής άσκησης των φοιτητών, αξιοποίησαν 924 Ελληνες κατά την ακαδημαϊκή χρονιά 2012-13, ξεπερνώντας παλαιότερα ποσοστά. «Πρωταθλητές» εδώ αναδεικνύονται το Πανεπιστήμιο Πατρών με 321 συμμετέχοντες, το ΤΕΙ Θεσσαλονίκης με 315 σπουδαστές και το Πανεπιστήμιο Κρήτης με 308 «αποστολές». Το πρόγραμμα φαίνεται να κερδίζει έδαφος και μεταξύ των μεγαλυτέρων – δεδομένου ότι η μέση ηλικία του «Ερασμίτη» είναι τα 22 έτη. Ολο και περισσότερα μέλη από το διδακτικό αλλά και διοικητικό προσωπικό των εκπαιδευτικών ιδρυμάτων λένε «ναι» στο Εrasmus, προκειμένου να αναβαθμίσουν το βιογραφικό τους.
πηγή: Έντυπη http://www.kathimerini.gr/784926/article/epikairothta/ellada/h-tolmh-oswn-symmetexoyn-sto-erasmus-antameivetai
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου